• 10.05.2014
    Strach z lietania – tipy ako to zvládnuť

    Štatistiky ukazujú, že by človek musel byť na palube lietadla každý deň a trvalo by až 26.000 rokov, kým by ste zažili nehodu. Prečo sa teda ľudia tak panicky boja lietať ?

    Čo robiť ak máte strach z lietania

    Tu je niekoľko tipov pre vydesených cestujúcich …

    Je dobré oblbnúť si hlavu ?

    Odborníci varujú pred užívaním liekov a alkoholu. Tie udržiavajú problém. Pomocou liekov si len budujete závislosť a toleranciu, ktoré nie sú riešením problému. Váš ďalší let bude rovnako hrozný ako by bol tento.
    Existuje niekoľko ukľudňujúcich techník, ktoré umožnia ľahšiu cestu k úspechu. Sústreďte sa na svoj dych. Pri nádychu počítajte do štyroch, na chvíľku zadržte dych a potom pomaly vydýchnite. Ak to budete praktikovať niekoľko minút, pocítite postupné uvoľnenie.

    Odľahčenie situácie

    Časť desivých pocitov z letiska je jazyk, ktorý sa používa: Sú tam nápisy ako „Terminal“ (angl. = konečný) alebo „final destination“ – to všetko má pre človeka s fóbiou význam predzvesti blížiacej sa skazy. Spôsob, ako sa týmto vysporiadať, je urobiť si z toho zábavu, žartovať, hľadať zábavné spojenia a iné významy, smiať sa.

    Turbulencie sú zábava

    Užite si to! Môžete zmeniť svoj postoj, keď vy sami chcete, je to len na človeku samom, ako si to sám pre seba zadefinuje. Pri obzvlášť turbulentnom lete si vo svojej mysli dokola opakujte vetu: „turbulencie sú zábava“ a skutočne to skúste vnímať ako púťovú atrakciu. Čo lepšie môžete v tej chvíli pre seba urobiť?

    Čo vlastne chcete?

    Jediný spôsob, ako poraziť strach, je postaviť sa proti nemu. V podstate, musíte začať lietať s cieľom prestať mať z toho strach. Ak sa nebudete vystavovať príčine, svoj strach z lietania nemôžete prekonať.

    Lietanie je najbezpečnejší spôsob cestovania

    Je potrebné a rozumné rešpektovať štatistiky, pretože lietanie je najbezpečnejšou formou cestovania:„Najnebezpečnejšou vecou na lietaní je rýchla jazda na letisko keď meškáme. Ale neuvedomujeme si, že je to tak, lebo sme zvyknutí na prirodzené riziko v aute“. Musíme spoliehať na vedu viac ako naše jednoduché pocity. Strach sa vyvinul aby nás chránil, ale nie vždy má pravdu. Musíme byť zachránený realitou, nie dojmami. Štatistiky ukazujú, že by ste museli byť na palube lietadla každý deň a trvalo by 26 000 rokov, kým by ste zažili nehodu. Každý deň v roku by sa musel zrútiť plne naložený Boeing 727, aby zomrel rovnaký počet ľudí ako pri autonehodách.

    Rozptyľujte sa

    Presúvajte vašu pozornosť smerom od svojej obavy, sami sa niečím rozptyľujte, myslite na niečo iné, rozprávajte sa so spolucestujúcimi, čítajte knihu, pozerajte film.
    Ak sa vám nedarí, potom sa pohodlne usaďte, uvoľnite si telo a začnite sami pre seba v duchu veľmi podrobne popisovať všetko čo vidíte – interiér lietadla, ľudí, ich tváre, oblečenie a podobne. Robte to tak dlho, kým úzkosť nepoľaví. Je to jednoduchý ale veľmi účinný spôsob, ako pomôcť upokojiť svoju myseľ.

    Stúpať, stúpať a preč

    Pred odletom si predstavujte cestu vášho lietadla. Ak si vo svojej mysli vytvoríte jasnú predstavu o tom, ako nastupujete do lietadla, pohodlne sa usádzate, bezpečne odletíte aj pristanete a ako vystupujete z lietadla, tak vaša úzkosť bude pomaly ustupovať. Iný spôsob ako to urobiť, je vysporiadať sa s vlastným strachom tak, že si budete opakovať si vety: „Neutekám pred strachom! Zachráni ma realita a štatistiky, ktoré dokazujú, že lietanie je najbezpečnejší spôsob cestovania.“

    Čo by ste mali vedieť o lietadlách:

    • Lietadlá môžu bezpečne doletieť na miesto určenia, aj keď jeden motor zlyhá.
    • Lietadlá môžu kĺzať po dobu 30 minút pred pristátím, a to aj bez funkčných motorov.
    • Lietadlá môžu pristáť dokonca v nulovej viditeľnosti.
    • Lietadlá sú vybavené systémami na predchádzanie zrážkam, ktoré spolupracujú s riadením letovej prevádzky.
    • Lietadlá majú radary na počasie a sú navyše prispôsobené lietaniu cez búrky. Blesk môže udrieť lietadla, ale keďže to sa nedotýka zeme, opúšťa lietadlo bez jeho poškodenia.
    • Lietadlá majú dostatok paliva na niekoľko ďalších alternatív pristátia.

    Vyhľadajte odbornú pomoc

    Ak Vám tieto rady nepomáhajú dostatočne zmierniť resp. poraziť váš strach z lietania, neváhajte a vyhľadajte odbornú pomoc. Nedovoľte strachu aby vás pripravil o krásne veci v živote. Bolo by to to úplne zbytočné. Navštívte našu web stránku, špeciálne zameranú na strach z lietania www.strach-z-lietania.sk

    Preukázateľne najefektívnejšou formou pomoci pri špecifických fóbiách je kognitívno-behaviorálna hypnoterapia. V centre hypnózy a hypnoterapie HYPNOS vám ochotne s týmto problémom pomôžeme.