• 02.04.2014
    12 nezvyčajných trikov na úľavu od bolesti

    Keď ste starší ako 8 rokov už prestanete nariekať, keď vás uštipne včela alebo si klepnete po prste. Ale bohužiaľ, bolesť zostáva súčasťou nášho každodenného života. Ukazuje sa však, že nemusíme spoliehať len na lieky, aby sme sa jej zbavili. Výskum prináša niekoľko nezvyčajných, ale účinných prirodzených spôsobov, ako zmierniť bolesť bez hltania piluliek.

    1. Nadávajte

    Nabudúce keď si zadriete triesku, nedržte jazyk za zubami. Britskí vedci odhalili, že nadávanie môže zvýšiť toleranciu k nepohodliu. Skúmaní ľudia dokázali udržať svoje ruky ponorené vo vani s ľadovou vodou o 35% dlhšie keď opakovali nadávky ako keď používali bežné slová. Nadávanie môže vyvolať celý rad fyzických a hormonálnych reakcií, ktoré uľahčujú preciťovanie bolesti.

    2. Prezerajte si fotografie milovaných

    Prezeranie fotografií našich milovaných v telefóne napr. pred nepríjemným vyšetrením môže spôsobiť, že bude oveľa znesiteľnejšie. Ženy, ktoré si pozerali fotografie svojich partnerov pred mamografiou referovali pri výskume menej bolesti než tie, ktoré sa dívali na fotky neživých vecí alebo neznámych ľudí. Pohľad na milujúcu tvár môže urýchliť uvoľňovanie chemických látok, ktoré eliminujú aktivitu oblastí mozgu, v ktorých sa spracúva bolesť.

    3. Prebuďte kvetnatú fantáziu

    Pri snahe zbaviť sa akútnej bolesti nechajte svoju myseľ zablúdiť na vzrušujúce rande. V jednej štúdii Johnsa Hopkinsa boli jej účastníci schopní vydržať viac bolesti a zažívali menšiu úzkosť, keď svoju myseľ zamerali na niečo sexuálne, v porovnaní s inými ľuďmi, ktorí uvažovali o viac romantických témach. Takáto fantázia vás odpútava od bolesti, znižuje úzkosť a uvoľňuje, hovorí spoluautor štúdie Hamid Hekmat, PhD, profesor psychológie na University of Wisconsin.

    4. Zhlboka a pomaly sa nadýchnite

    Zbabelo sa bojíte očkovania? Pred ďalšou injekciou začnite používať jogové dýchanie. Ženy, ktoré pri experimente vyvolávajúcom bolesť spomalili svoje dýchanie o polovicu, referovali významne menšie nepohodlie. Zámerne pomalšie a pravidelné dýchanie pomáha zmierniť reakciu nášho tela na bolesť (reakcia útok-útek). Môže to byť tiež dobrým rozptýlením – čo dobre poznajú napr. ženy, ktoré už rodili.

    5. Každý deň chvíľu meditujte

    Pred tým, ako si ľahnete spať, ukončite deň pár minútami vedomého pokoja. Kanadskí výskumníci zistili, že ľudia, ktorí pravidelne meditujú, majú hrubšiu oblasť mozgovej kôry (časť mozgu, ktorá o.i. ovplyvňuje citlivosť na bolesť). Už niekoľko dní praktikovania môže významne zvýšiť toleranciu bolesti.

    6. Ovoniavajte zelené jablko

    Cítite, že prichádza bolesť hlavy? Ovoniavajte jablko alebo zapáľte podobne voňajúcu sviečku. V jednej štúdii Nadácie pre výskum a liečbu vôňou a chuťou v Chicagu, u ľudí uprostred záchvatu migrény, ktorí privoňali k skúmavke s vôňou zeleného jablka sa bolesť zlepšila viac ako u ľudí, ktorí ovoniavali skúmavku bez akejkoľvek vône. Výskumníci hovoria, že by to mohlo byť spôsobené iba rozptýlením alebo by mohlo ísť o to, že vôňa zeleného jablka skutočne znižuje svalové napätie v oblasti hlavy a krku, čím znižuje bolesti hlavy. Skôr zrealizované štúdie preukázali, že vôňa zelených jabĺk pomáha znižovať úzkosť.

    7. Zmenšite svoje negatívne očakávania

    Ošetrenie ako napr. čistenie koreňového kanálika zubu bude bolieť menej, ak neočakávate, že ho bude ťažké zvládnuť. Dve skupiny dobrovoľníkov pri laboratórnom experimente na Wake Forest University boli vystavení rovnakej úrovni nepohodlia (pôsobenie tepla na ich nohy). Ale skupina, ktorej bolo oznámené, že nepríjemný pocit bude „mierny až stredne veľký“ referovala pociťovanie o 28 % menšej bolesti ako skupina, ktorej bolo oznámené, že nepríjemný pocit bude „stredne veľký až veľký“. Celá výhoda osôb z prvej skupiny spočívala len v ich mysliach: MRI ukázalo, že mozgové centrá pre spracovanie bolesti vykazovali menšiu aktivitu u osôb s nízkou mierou negatívnych očakávaní. Ako radí vedúci výskumník Robert C. Coghill, ak si chcete pomôcť znížiť očakávania bolesti pred zákrokom, nepýtajte sa ostatných na ich bolestivé skúsenosti. Stačí si povedať, že budete síce cítiť trochu bolesti, ale nebude to nič hrozné. A v prípade, že vás bolesť náhle prekvapí, nahlas si povedzte: bude to bolieť len chvíľu. Potom zámerne presuňte svoju pozornosť k niečomu inému, najlepšie príjemnej predstave alebo zážitku.

    8. Prijmite podporu blízkych a priateľov

    Trvalé bolesti, ako bolesti chrbta, môžu byť oveľa lepšie zvládnuteľné s malou pomocou vašich priateľov. Španielska štúdia zistila, že čím viac útechy pacienti dostávali od priateľov a blízkych, tým aktívnejšie hľadali nové spôsoby, ako sa vysporiadať s ich príznakmi, čo prinieslo ďalšiu úľavu od bolesti.

    9. Zvýšte hlasitosť

    Ak máte reumatickú artritídu, je pravdepodobné, že vám váš lekár odporučí aktívny pohyb na zlepšenie svojej mobility. Ale ako to môžete urobiť keď je pohyb tak bolestivý? Riešením môže byť hudba. V malej štúdii na univerzite v Glasgowe v Škótsku vedci zistili, že ženy s reumatickou artritídou boli schopné kráčať o 30% ďalej, keď počúvali hudbu podľa svojho výberu ako keď išli bez hudby. „Hudba nespôsobí, že ich bolesť zmizne,“ hovorí vedúci výskumu Dr Paul MacIntyre. „Hudba zamestná ich myseľ, takže môžu ísť ďalej bez toho aby museli prestať.“

    10. Manažujte svoju myseľ

    Vedeli ste, že trénovanie mysle môže zmierniť psychické napätie pri chronickej artritíde a dokonca aj zmierniť niektoré z bolestí? Nedávne štúdie z University of Maryland School of Medicine ukazujú, že pacienti s reumatickou artritídou, ktorí praktizovali techniku znižovania stresu založenú na uvedomení po dobu šiestich mesiacov boli o 35% menej napätí ako tí, ktorí techniku nepoužívali. V predchádzajúcich štúdiách bolo preukázané, že vďaka uvedenej technike boli bolesti zmiernené tým, že stále znova sústredili myseľ skúmaných osôb na prítomný okamih s cieľom byť uvedomelejší a zvýšiť vnútorný pokoj.

    11. Obdivujte Van Gogha

    Pozeranie na diela vášho obľúbeného maliara môže pomôcť zmierniť bolesť, hovoria výskumníci na univerzite v Bari v Taliansku. Pri štúdii spôsobovali bodavú bolesť laserom na koži skúmaných osôb, ktoré sa pozerali na obrazy, ktoré už predtým ohodnotili ako krásne, neutrálne, alebo škaredé. Referovaná miera bolesti bola asi o tretinu nižšia u subjektov, ktorí sa díval sa na umenie, ktoré sami považovali za krásne. Naopak, bolesť bola intenzívnejšia, keď sa dívali na diela, ktoré sa im nepáčili.

    12. Neprestávajte veriť

    Každodenné duchovné rituály alebo cvičenia môžu pomôcť niektorým ľuďom s chronickou bolesťou cítiť sa lepšie, hovorí štúdia Duke University. Každý deň po dobu jedného mesiaca si 35 ľudí s reumatickou artritídou robilo poznámky o svojich spôsoboch zvládania bolesti, úrovni bolesti, nálade a sociálnej podpore. „Ukázalo sa, že ľudia, ktorí naozaj cítili, že náboženské a duchovné postupy zvládania bolesti im pomáhajú, skutočne mali menšie bolesti, lepšiu náladu a väčšiu sociálnu podporu,“ povedal Francis J. Keefe, zástupca riaditeľa pre výskum bolesti na Duke University Medical Center a Paliative Care Center v Durhame, NC.

    Hypnóza a hypnoterapia na redukciu bolesti

    Hypnóza bola lekármi a odborníkmi uznaná ako efektívna metóda na redukciu bolesti. Hypnóza účinne pôsobí na redukciu akútnej bolesti (stomatológia, pôrodníctvo, chirurgia) ako aj pri migréne, či dlhotrvajúcej chronickej bolesti. Veríme, že vyššie uvedené tipy na zníženie bolesti Vám prinesú úľavu.

    Ak by bola Vaša bolesť príliš veľká alebo by ste chceli užívať menej liekov proti bolesti, radi Vám s redukciou bolesti pomôžeme prostredníctvom modernej hypnózy a hypnoterapie v Centre HYPNOS.

    Zdroj: foxnews.com